Sälj inte något du inte har
Ett av PT-yrkets stora utmaningar är den ständiga jakten på sälj. Speciellt för dig som är ny i branschen gäller det att hela tiden jaga nya kunder och se till att pengarna rullar in. I det läget är det lätt att tacka ja till alla möjligheter som dyker upp, men för både dig och dina klienter bör du se upp så att du inte säljer något som du faktiskt inte har eller kan leverera.
Jag har under mina år som PT noterat att det är rätt vanligt att kollegor tar på sig kunder som står inför någon av de konditionsutmaningar som många av våra klassiska långlopp är. Till exempel ett maraton, Vasaloppet eller Cykelvasan. Utan kunskap i ämnet hoppas de sedan få råd om hur de ska träna dessa via en grupp på Facebook eller snälla kollegor. Beroende på nivån på den aktive så är det inte en liten utmaning man har gett sig in på om man vågar ta betalt för att vägleda någon på vägen mot ett mål som man själv saknar kunskap om. Skulle man lika självsäkert våga ta sig an en klient som bestämt sig för att tävla i CrossFit, Bikini Fitness eller stavhopp, det vill säga andra grenar som man som tränare kanske helt saknar kunskap och insikt i?
För den klient som enbart har som mål att ta sig igenom något av ovanstående lopp och nöjer sig med att träna ett par gånger i veckan, så räcker det ganska långt med inställningen att bara bli så trött som möjligt i den specifika grenen (cykel eller löpning) under varje träningspass. Men för att förmedla den elementära kunskapen känns det rätt magstarkt att ta 600-1200 kronor/timmen. Har klienten däremot lite högre ambitioner skulle jag vilja påstå att det är rena bedrägeriet att ta betalt för ett träningsupplägg som du inte själv kan motivera varför det skulle vara det optimala för din klient med dennes unika förutsättningar och mål. I så fall ska man vara tydlig med att man hjälper klienten med att Googla efter ett bra generellt träningsupplägg, men inte att man tagit fram något personligt.
För dig som står inför en klient som har dessa mål skulle jag istället rekommendera att noga gå igenom med klienten vilka dennes mål och förutsättningar är, berätta vilka kunskaper som du kan förmedla och sedan se till att leverera det som kunden behöver. Har du inte kunskapen om hur man gör en lämplig programmering för en konditionsidrottare så hjälp antigen klienten att hitta någon som kan hjälpa till med detta, eller erbjud kunden att sköta kontakten (och ta provision på det).
Fokusera sedan din insats på det som du är bra på istället. Gör en kravanalys på vilka muskelgrupper som den aktive behöver stärka upp och gör ett kompletterande styrkeprogram för dessa (1-2 pass/vecka) och förklara för kunden hur den kompletterande träningen kan hjälpa dem att prestera bättre och förebygga skador. Poängtera också hur du kan hjälpa till att motivera och stötta klienten på resan mot målet och ge råd om kost som hjälper klienten att prestera bättre på träning och tävling. Många som ska göra den typen av utmaningar behöver också bli av med några kilon, och även där har du en fin inkörsport till ytterligare sälj.
Sälj det som du kan, men lura varken dig själv eller dina klienter genom att sälja något som du inte har kunskap om.
Med 30 års erfarenhet av konditionsträning, 20 år som konditionstränare och bara 2,5 år inom styrketräning vet jag vad jag kan sälja med gott samvete – och det är varken upplägg för CrossFit-athleter, Bikini Fitness-modeller eller stavhoppare.