Sätt mål för din karriär som PT
Följande text är från boken "100 Tips som tar din PT-Karriär till nästa nivå" av mig Erik Lavesson och Andreas Hurtig
12. Sätt upp egna karriärmål
Målformulering är lika viktigt som självklart i arbetet med våra klienter. De har sina mål, som vi tillsammans lägger upp en plan och arbetar mot. Men hur är det med dina egna mål? För du har väl mål, eller?
Personlig utveckling och att skriva mål har blivit trendigt - och aningen uttjatat - på senare år. I viss mån kan jag tycka att det är överskattat. Behöver man verkligen mål för att jobba och leva? Tja, inte nödvändigtvis men när du arbetar med att sälja en (eller flera) tjänster och är beroende av dina klienttimmar bör du definitivt ha dem. Det handlar inte (bara) om att maximera din inkomst utan lika mycket som att ställa dig själv frågan: hur vill jag leva och arbeta och vilka vill jag arbeta med? Du bör spalta upp följande:
-Hur mycket vill jag arbeta? Deltid/heltid.
Antal timmar per vecka? -Vilka arbetstider vill jag ha?
En PT är oftast delvis förpassad till obekväma tider, utanför vanlig kontorstid. Genomsnittsklienten vill ju ofta träna innan/efter jobbet eller på helgen. Du måste troligen vara lite flexibel att kunna bli fullbokad, men det är ändå du som i slutändan bestämmer dina arbetstider. Många PT:s hamnar i fällan ‘en klient klockan 7.30 på morgonen, två runt lunchtid och sedan tre klienter 17.30-20.30 - plus lördagar förstås. Och kanske en eller två på söndagar.’ Det är klart - du vill vara flexibel och schysst och behöver dina timmar. Men för att bli långvarig behöver du också din fritid och återhämtning. Kort sagt: ett liv utanför gymmet. Se till att fixa det. Första steget är att skriva upp dina ideala arbetstider.
Exempelvis:
Mån-tisdag: klienter på morgonen och lunchtid. Arbetstid 7-14.
Onsdag-torsdag: klienter från lunch fram till kvällen. Arbetstid 12- 20.
Fredag-lördag: ledig Söndag (kan vara skönt att arbeta söndagar då det ofta är lite lugnare på gymmet): 10-15.
-Vilka vill jag arbeta med? Identifiera din föredragna målgrupp.
Exempelvis: Män och kvinnor i åldern 30-50 som satsar på karriären och prioriterar tidseffektiv och målinriktad träning.
Eller: framförallt äldre klienter 50+. De har oftast stabil ekonomi, kan ha mycket intressant att dela med sig av samt att passen kanske blir något lugnare på grund av åldern och deras hälsobakgrund.
Självklart är det inte meningen att du ska utesluta prospektiva klienter bara för att de inte passar in på din målgrupp, men det är ändå bra att ringa in vilken typ av klienter du helst skulle vilja arbeta med. Själv har jag tidigare (och gör fortfarande) mestadels arbetat med klienter med olika skador eller sjukdomar och merparten har varit äldre. Det är väldigt givande och något jag gillar att göra. Nu känner jag dock att den klientkvoten är fylld, och om jag ska ta emot nya klienter ska de helst vara mellan 25-45, medeltränade - ej nybörjare, ha minimalt med krämpor och ha som mål att förändra sin kroppssammansättning (bränna fett/bygga muskler). Nu när jag vet vem jag vill arbeta med är det lättare att börja leta.