Så behåller du dina klienter
Följande text kommer från boken: "100 Tips som tar din PT-Karriär till nästa nivå" av mig Erik Lavesson och Andreas Hurtig
__________________________________________
43. Mätbara resultat
Du har tränat ett år med din klient. Klienten har spenderat 70.000kr och lagt 100 timmar på träning tillsammans med dig. När det nu är dags att utvärdera om det varit värt pengarna och tiden ser klienten till de resultat som tillkommit. Om det enda som finns att gå på är “Kanske mår lite bättre” eller “Garanterat bättre kondition” blir det svårt att översätta detta till ett konkret värde. Det är därför det är så viktigt att jobba med mätbara resultat. När året är slut ska du som PT komma med en utskriven kopia av resultaten som uppnåtts.
Du är på rätt spår om du har med punkter som:
“Du har gått från XX till YY i fettprocent."
"Din syreupptagningsförmåga har förbättrats med XX %."
"Din vätskenivå var tidigare på katastrofala XX men är nu uppe på respektabla YY."
"Styrkan i basövningarna har i snitt ökat med XX %."
“Ditt midjemått har minskat med XX cm samtidigt som ditt överarmsmått har ökat med YY cm."
Har du dessutom med några snygga grafer över utvecklingskurvor, några före/efter-bilder samt en liten övergripande plan för kommande året har du en kund som är redo att skriva på det kontrakt som läggs fram på bordet. Om du ska få tillförlitliga resultat måste du vara noga med dina mätningar och tester. Redan dag ett behöver data börja samlas in. Kontinuerligt under året behöver dessa siffror uppdateras och tester behöver återupprepas. Det är kanske därför många PTs inte ger sina klienter denna service. Det kräver en hel del jobb under hela året, men om man planerar sin tid väl och använder de verktyg som finns att tillgå (mallar för träningsprogram, kostscheman, appar, Google Drive etc.) behöver det inte ta så mycket extra tid, och klienterna kommer uppskatta din insats. Se till att din klient inte byter ut dig mot en PT som gör sitt jobb på rätt sätt.